vrijdag 21 mei 2010

What are lesbians? (20-05)

Vandaag bezoeken Gerald en ik twee scholen in Kolwa. De eerste school is Nyamasaria Primary. Op het grote terrein staan aantal lokalen, het is pauze en de 1200 kinderen zijn bijna allemaal buiten, veel bijkijks dus! We spreken de hoofdmeester, waarna we verder lopen naar Mbeme Primary. Het is een warme dag, en we lopen ongeveer in een half uur naar de volgende school. De hoofdmeester is er niet, maar de adjunct wel.

Op de terugweg hebben we een, voor mij, vreemd gesprek. Gerald vertelt over een artikel in de krant, waarin stond dat gisteren de eerste bijeenkomst van de gay-community in Nairobi werd gehouden. Ik kan er niet echt wijs uit wat hij ervan vind. Hij zegt dat de mannen die in de krant stonden grote kans lopen door stadsgenoten te worden gestenigd, maar aan de andere kant zegt hij dat gays in Kenia snel meer rechten zullen krijgen. Ik zeg hem dat een aantal van mijn beste vrienden gay zijn, en dan lieg ik niet toch? Daarna vraagt hij mij wat nou eigenlijk lesbisch is, want hij weet wat een homo is, en dat gay hetzelfde is, maar wat is dan een lesbi? Dus ik vertel hem dat dat 2 vrouwen zijn, en dat je ook nog biseksuelen hebt, die beide geslachten aantrekkelijk vinden – daar had hij nog nooit van gehoord! Dan stelt hij nog dat homo’s het van achteren doen, en vraagt zich af of lesbiennes het dan op “de gewone weg “ doen. “Ja, de gewone weg” zeg ik, en voeg daar voor de zekerheid maar “Denk ik” aan toe.

3 opmerkingen:

  1. Jeetje, wel een pikant gesprekje. Je hebt het heel goed geantwoord, niet gelogen, maar je zou wel 'ns z'n gezicht willen zien als je openhartig had gesproken. Laat het hierbij, laat je niet uit je tent lokken. Je maakt wat mee............ Je bent geweldig. Geniet van alles, dat doe je al. Liefzzzz Mamzzzzz

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kan me wel een soort van voorstelle dat ze in zo'n land als kenia zo gefocused zijn op alleen homo's dat ze over vrouwen eigenlijk niet zo nadenken. ik ben wel benieuwd wat gerald dacht bij 'de gewone weg'

    thijs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, 1200 kinderen, dat is nog best veel!

    Hahahaha, 'denk ik'. Slimme toevoeging ;) Wel grappig, je maakt wel echt elke dag wat nieuws mee, en dit is toch een verrassende wending in het gesprek geloof ik. Heb je in ieder geval weer een toevoeging aan de veeeele verhalen die je mee naar huis neemt! :D

    Xxxx

    BeantwoordenVerwijderen