donderdag 15 april 2010

Children are the Future (14-04)

Om half 7 sta ik op, en om half 8 vertrekken Emily en ik richting de grote Nakumatt supermarkt, waar we schrijfpapier, enveloppen, notitieblaadjes en pennen kopen. Dan nemen we een matatu, en stappen ongeveer 15 minuten na Nyamasaria (waar Jamilo is) uit. We moeten nog een kwartiertje over een zandpad naar de school lopen, wat op sommige stukken nog best lastig is omdat het de nacht ervoor heeft geregend.

De school ziet er – voor Keniaanse begrip – goed uit. Alle lokalen zijn uit baksteen opgetrokken, en iedereen heeft een zitplaats, de klassen zijn niet overvol. De hoofdmeester groet ons - Emily kent hij al – en we leggen ons lesplan voor: we beginnen met een korte introductie over dat kinderen de toekomst zijn, waarna de leerlingen een brief naar zichzelf schrijven met daarin hun doelen en zorgen, wat ze willen worden, wie ze willen zijn - nadenken over de toekomst van zichzelf. Deze brief stoppen ze in een envelop, en openen ze over een jaar weer, zo kunnen ze zien of ze nog dezelfde doelen hebben, of er misschien al een paar hebben gehaald, en of er zorgen zijn weggenomen. Daarna verdelen we de klas in 4 of 5 groepjes, elk groepje is een politieke partij en moet 5 punten bedenken die zij zouden veranderen als ze de verkiezingen zouden winnen - nadenken over de toekomst van het land. Ieder groepje kiest een vertegenwoordiger die een korte presentatie geeft over de punten, waarna er verkiezingen worden gehouden.

We geven 4 lessen, 2 in class 8 en – met hulp van Charlotte, die kon alleen in de middag - 2 in class 7. De groepen doen goed mee, al moeten we de opdrachten een paar keer uitleggen voordat het kwartje valt. Ze blijken vooral moeite te hebben dat ze niet op hun eigen groep mogen stemmen tijdens de verkiezingen, en proberen stiekem voor zichzelf te stemmen, wat wel weer grappig is omdat veel groepen corruptie wilden stoppen. Tegen 6 uur zijn we terug in Kisumu, en gaan dan eerst nog naar de markt. We kopen aardappelen, tomaat en ui voor de “potato wedges” die Emily gaat maken, en ananas, sinaasappels, banaan en mango voor een fruitsalade. De potato wedges zijn eigenlijk gewoon dikke frieten, met schil, in kruiden, maar erg lekker! En de fruitsalade is ook heerlijk, het is jammer dat je dat niet voor jezelf kan maken, tenzij je 2 dagen niks anders wil eten.

3 opmerkingen:

  1. Leuk om zo les te geven. Hoe oud zijn de kinderen? Gaat het Engels goed? Je bent ook van alle markten thuis. Geniet van al je ervaringen!!!!
    Liefs, Margreet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ARGH! ik had een mooi bericht en toen dacht internet: ja doei.
    Em toen was het bericht dus doei weg. Tsss.

    Maar, dus, ehm.

    Volgens mij was het wel een leuke dag! :D
    Ik vind altijd die toekomstdingen opschrijven wel grappig, benieuwd of ze inderdaad over een jaar nog steeds dezelfde ideeën hebben!
    En dat ze zo corrupt zijn :P Alleen zijn ze het zich nu niet bewust, dus da's redelijk onschuldig. Alleen wel proberen duidelijk te maken wat corruptie is en dat dat dus niet goed is, anders blijven we bezig ;)

    En potato wedges klinkt lekker! :) Nicee.
    En ajoh, 2 dagen fruitsalades achter elkaar kan altijd toch? ;) Hoewel, vaag vermoeden dat je het daarna minstens 2 maanden niet meer eet haha.


    Kijk je nog wel eens My Name is Earl die je toen op een stickie had gekregen? :)

    En nu sluit ik af met een zin die ik wel leuk vind; het is nog geen slaaptijd, dat weet ik, maar ik vind hem gewoon zo coooowl (jij 3x raden waar die vandaan komt), dus:

    Good Night! Sleep Tight! Dream of Bedbugs Tonight!

    ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Marieke,

    Wat leuk om over al je belevenissen te lezen.
    Goede les, trouwens! Misschien is een extra les over wat nou precies corruptie is, ook wel een goed idee ;-)

    Geniet van alle indrukken die je opdoet en van alle nieuwe mensen die je ontmoet.

    Hartelijke groet,
    Hester (van Remora)

    BeantwoordenVerwijderen