maandag 26 april 2010

Homa Hills – Dag 1 (26-04)

Om 6 uur gaat de wekker, maar ik draai me nog een paar keer om voordat ik ga douchen. Om 7 uur zit in in de matatu. Het busje is nog nagenoeg leeg, waardoor het 1,5 uur duurt voor we vertrekken. Gelukkig heb ik een boek bij me. Ik was de vroeg voor het ontbijt in het hotel, en koop van een straatventer 2 samosas die me ieder maar 10 cent kosten! Voordeel van als eerste in de matatu zitten is dat je voorin een plekje hebt, en dus eens tuk comfortabeler zit. Tijdens de reis naar Kendu bay val ik een paar keer in slaap. Vanaf Kendu Bay neem ik een motor naar The Orange House, waar David, een van de coördinators, me ontvangt. De Peer Healt Education is net begonnen, David stelt me voor aan de trainers. Peer Health Education houdt in dat een groep van 20 jongeren 4 dagen lang training krijgen over voornamelijk gezondheid. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere HIV/AIDS, drugs en seks. Na de training is het de bedoeling dat deze jongeren de informatie doorspelen naar andere jongeren. Die ochtend gaat de les over HIV/AIDS, waar ik eigenlijk erg weinig over weet. De jongeren weten alle feitjes uit hun hoofd op de dreunen. Na de lunch van rijst, vlees en sukuma gaat de les verder met drugs. Ik kan een hoop van de lessen begrijpen, maar niet alles omdat de trainers af en toe overschakelen op Luo of Swahili.

Tegen 6 uur zijn we klaar met de les, en lopen we naar het HHCDO guesthouse. Omdat het verschrikkelijk begint te regenen krijgen we het eten in het guesthouse geserveerd, weer rijst en vlees, maar wel met bananen toe. Na een aflevering van Sex and The City, de DVD heb ik van Charlotte geleend, ga ik vroeg slapen.

1 opmerking:

  1. Hoi Marieke,

    Zondag ben ik terug gekoemn uit Ghana, en ik liep een maand achter met het lezen van je blog. Maar wat gebeurd er veel in 1 maand! En je laatste verhaal vind ik erg leuk. Toen ik in aug. 2008 daar was, was deze health education nog maar een idee. En heb ik met de jeugdleiders over onderwerpen aan het brainstormen geweest...
    Heel veel plezier in Homa Hills! Groetjes aan 'iedereen',
    Doeg, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen