donderdag 8 april 2010

Children’s Funday op Kobo Primary (5-04)

Ik sta vroeg op, om om 8 uur op het busstation te staan. Ik denk dat ik de weg naar de juiste matatu wel weet, maar voor de zekerheid vraag ik de boda rijder waar de matatu naar Kendu Bay vertrekt. Ik loop naar de plek die hij aanwijst, helemaal achterin, inderdaad waar ik dacht dat de bus zou staan. Tientallen, misschien wel honderd, busjes staan te wachten op pasagiers. Ik word nageroepen van alle kanten “Mzungu, where to?” “Where are you going, sister?!” Dan vind ik de matatu naar Kendu en Homa Bay, betaal en stap in. De man naast me vraagt wat ik betaalt heb, 50 bob te veel, zo blijkt.

Na ongeveer een half uur gaat de matatu rijden, onderweg stopt de bus om mensen in en uit te laten. Ik heb een gesprek met de man naast me, hij is leraar op een school in Homa Bay. Tegen half 11 zijn we in Kendu Bay, waar in een motor neem naar Kobo Primary School in Arose, de rit duurt ongeveer een kwartier.

Op school word ik verwelkomt door Ibo, Diewer en de coördinatoren van YSDAK. Er zijn nu ongeveer 75 kinderen. Tegen 1 uur begint coördinator Samson met een aantal spelletjes, daarna zijn er koekjes en wat te drinken. Dan begint het spelletjescircuit met vooral Nederlandse spelletjes: blindemannetje, snoephappen, zaklopen, spijkerpoepen, stoelendans. Ik en 3 anderen schminken de kinderen. Ondertussen word er druk gekookt, en na de spellen word er rijst en bonen geserveerd (ondertussen zijn er zo’n 200 kinderen). Als iedereen zijn eten opheeft deelt Diewer ballonnen uit.

Tegen 5 uur stappen we in de vrachtwagen naar The Orange House, waar de spullen worden uitgeladen. Ibo, Diewer en ik worden afgezet bij het guesthouse van HHCDO (Homa Hills Community Development Organization). Het huis ziet er mooi uit van de buitenkant, en heeft een veranda, de binnenkant is simpel. Er is een gezamenlijke ruimte met een grote tafel en stoelen, en een aantal sofa’s, er zijn 5 deuren die naar de slaapkamers leiden. Mijn slaapkamer is klein, het bed bezet bijna de hele ruimte, daarachter is de badkamer.

Met Diewer ga ik een heuveltje langs het meer op, om naar de ondergaande zon te kijken. Het meer is nog geen 50 meter van het guesthouse. Om 7 uur gaat de generator aan en hebben we licht in het huis. Het eten staat om 8 uur klaar: vis, rijst, kool en bonen.

Na het eten check ik mijn email en de NOS nieuwssite op Ibo’s laptop (waar de technologie toch toe in staat is he?) en om half 11 gaat het licht uit. Met mijn zaklamp lees ik nog een paar bladzijden uit mijn boek.

1 opmerking:

  1. Volgens mij is Kenia ideaal voor (blanke) mensen die het idee hebben dat ze te weinig aandacht krijgen.. ga naar Kenia en je krijgt het volop! ;)
    Maar ik weet niet of je nou om de 5 min. de hele tijd eraan herinnerd wil worden dat je blank bent :P

    Haha, nou asls je over die technologie nadenkt, wat we gisteren al deden, 10 jr. geleden was je echt veel meer afgesloten geweest van de buitenwereld.. maarja. Toen waren we ook nog veel te jong om effetjes naar Kenia te gaan in ons eentje nietwaar. Wij zijn gewoon Children of the New Technologic, ofzo. Heb je niet zo'n bekende zin..? Children of... uhmm.. even kijken hoor (waar? op Google natuurlijk! wat zouden wij zijn zonder technologie.... of iig de 'nieuwe' technologie als internet enzo..)
    Oh haha, ik krijg er niet uit wat ik zoek.. of Children of Bodom (een finse metalband XD ) of Children of Men (film). Hm. Naja, zal wel :P

    Welk boek lees je? Of gewoon studiemateriaal?

    Waarom kent iedereen (haha ik moet zo lachen bij dat woord) spijkerpoepen? Ik ken het echt niet! Oh, en zaklopen is zo bagger haha, dan val ik de hele tijd om. Maar wel vet leuk voor hen denk ik :D

    xxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen