vrijdag 23 april 2010

Kisumu National Museum (23-04)

Om 9 uur ben ik in de ontbijtzaal, ik heb helemaal geen zin in weer eieren, worst en toast met jam, en vraag of ze wat anders hebben. Christine, die het ontbijt meestal serveert, gaat het in de keuken vragen. Ze komt terug met goed nieuws, ik kan een wafel krijgen als ik wil. Ongeveer 5 minuten later komt Christine met toast, ananas en de wafel terug. De wafel ruikt lekker (kaneel), en is ondanks dat het een beetje droog is, een hele lekkere afwisseling!

Na het ontbijt ga ik verder aan het ondernemingsplan. Vroeg in de middag ben ik aan een pauze toe, en ga naar het Kisumu National Museum, ongeveer een kwartiertje lopen van het hotel. Het museum is een soort combinatie tussen het Rijksmuseum, het Openluchtmuseum en Blijdorp, maar dan op zijn Keniaans.

Ik ga eerst naar het middelste gebouw van het museum, waar de historie van de Luo (de grootste stam in Kisumu) centraal staat. Er zijn verschillende soorten gebruiksvoorwerpen – messen, vishengels, fuiken, trommels, potten, kleding – te zien in vitrines langs de kanten van het zaaltje. In het midden staat een opgezette buffel en leeuw, en aan de wanden hangen de hoofden allerlei antiloop-achtige dieren – alle beesten zijn hun beste tijd in het museum voorbij. In een van de vitrines staan opgezette vogels, waarvan er veel hun veren zijn verloren, en alleen nog uit botjes bestaan.

Dan ga ik naar het zoetwater aquarium in het andere gebouw. Tegen de wanden staan ongeveer 15 met hout omtimmerde bakken met water en vissen uit het Victoria meer. Naast de vissen zijn de bakken erg leeg, er zijn niet veel plantjes en dergelijke.

Na het aquarium vervolg in mijn route naar het Traditionele Luo Dorp. Langs het pad staan verschillende bomen, op bordjes word aangegeven welke medicinale krachten deze bomen hebben – dat blijken er nogal veel te zijn. Naast het dorp is een shamba (groentetuin), waar vooral onkruid in staat. Het dorp bestaat uit 5 ronde huisjes van klei met een rieten dak. Op borden word uitgelegd: het huis in het midden, waarvan de deur naar de ingang van het dorp wijst is van de eerste vrouw, links van dit huis woont de tweede vrouw, de derde vrouw woont rechts. Links van het huis van de tweede vrouw woont de eerste zoon, rechts van het huis van de derde vrouw woont de tweede zoon.

Als ik het dorp uitloop kom ik bij de schildpadden. Er zitten 15 tot 20 flinke schildpadden in het hok, in het midden staat een boompje en een waterpoel. Verspreid liggen blaadjes sla. De schildpadden zijn erg actief, en lopen het hele hok door. Ze lijken allemaal het motto “Waarom eromheen als je er ook overheen kan?” hoog in het vaandel te hebben, en klimmen met veel moeite over keien en elkaar heen. Vlak naast het schildpaddenhok is het krokodillenverblijf. Ik loop naar het hok toe, waar een krokodil van zo’n 4 meter tegen het gaas ligt te slapen. Als deze krokodil wil bijt hij makkelijk door dit gaas heen, en ik blijf niet al te lang kijken of hij dat ook werkelijk kan. Dan ga ik naar de slangenkuil, en zoek een paar minuten naar de slangen - niets te vinden. De slangenhokken verderop zitten wel vol giftige slangen, van mamba’s tot pofadders. In het laatste hok zit een stel grote pythons. De hokjes zijn klein, en naast wat zand en een bakje water leeg.

Wat nu nog rest is de kunst expositie. In het zaaltje hangen verschillende schilderijen aan de wanden, van traditioneel tot heel modern, met allerlei materialen. Alle kunstwerken zijn te koop, maar ik vind ze niet erg inspirerend. Eén van de stukken vind ik erg grappig, een monopoly Kisumu editie. Jammer van het prijskaartje – 300 euro.

2 opmerkingen:

  1. Duur?, 300€ voor een leuke monopoli? Dan moeten de straten wel van goud zijn. Leuk, hoor, zo'n museum, voor zo'n kweetnie dag.
    Die schildpadden zijn erg koddig.
    Margreet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm.. wafels en ananas! Je andere ontbijt klinkt ook lekker, maar kan me voorstellen dat je na een tijdje wat anders lust. Gelukkig hebben ze ook wel wat andere opties!

    Haha, een pauze van een paar uur zo te horen :P Maar ik geef je groot gelijk ;) En het museum klinkt opzich wel mooi!
    En hoe onthoud jij alles? Schrijf je het daar ter plekke op (heb je altijd een bloknoot met pen bij je?) of heb je gewoon een fotografisch geheugen? In ieder geval weer super beschreven! Het museum klinkt heel afwisselend en wel schattig, zo klein. Alleen jammer dat de vissen en slangen zo weinig afwisseling in hun gebied hebben.. en zo'n supergrote kroko!! Ubervet haha, maar inderdaad niet echt waarbij je voor de neus gaat zitten en wachten tot z'n jachtinstinct in actie komt. En die schildpadden hahahahah XD Sweeeeeet. Totally.


    Sounds like a nice day! :D xxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen