vrijdag 26 maart 2010

Lopen door de modder (24-5)

Het heeft geregend vannacht, en waarnaar ik opsta en uit het raam kijk regent het nog steeds. Ik denk aan de zandpaden, die inmiddels modderpoelen moeten zijn geworden, en sms Gerald of hij zeker weet of we wel door die modder op bezoek moeten gaan bij de scholen. We kunnen ook een andere dag gaan? Hij smst dat we het wel redden, en een beetje teleurgesteld stap ik onder de douche.

Als ik het hotel uitloop regent het nog steeds, al is het niet zo hard meer. Ik ga in de matatu zitten, het duurt vandaag niet lang tot hij vol zit, inmiddels stopt het met regenen. Bij de brug stap ik uit en loop naar Geralds huis, hij staat zijn tanden nog te poetsen dus wacht ik in de huiskamer.

Het eerste stuk lopen we, dan nemen we een boda. De boda glibbert door de plassen, een eindje verderop zie ik een boda met passagier uitglijden, ik hoop dat dit niet met ons gebeurt! Na 10 minuten arriveren we bij de eerste school: Faith ECD. De school is gevestigd in een oud winkelpandje, er zijn 2 lokalen, maar omdat er maar 1 lerares is zitten alle kinderen gepropt in 1 lokaal. De lerares smeekt ons bijna om hen te helpen, maar heeft zelf geen plannen om haar school te verbeteren. Daarbij staat de school op een huurland, en we kunnen daar geen permanent lokaal, latrine of watervoorziening neerzetten. Vlak achter Faith staat Raguma Primary, een veelbelovende school. Daarna is het een klein kwartiertje lopen naar Nyalunya Primary, welke er van de buitenkant heel goed uitziet. Nyalunya heeft ook een Secondary School, die er vlak naast staat. Er is een groot sportveld met voetbaldoelen en een basketbalnet. We spreken met de head teacher, en hij ziet er veel in om op zijn school een voetbalteam op te richten die mee kan doen in de YSDAK voetballeague. Morgen willen we Ofunyu Primary bezoeken, maar omdat de leraar ons vertelt dat het dicht bij is gaan we nu meteen maar. De leraar stuurt een jongen uit class 8 mee om de weg te wijzen. We gaan direct van de hoofdweg af, de modderpaden op. Een aantal keer glij ik bijna uit, mijn schoenen en benen zitten onder de modder en spetters. Na ongeveer een half uur te hebben geglibberd komen we bij Ofunyu. De head teacher, deze keer een vrouw, is erg aardig, en verteld zo veel ze weet over de school, maar ze werkt er nog niet zo lang.

Na het gesprek proberen we de weg terug te vinden, wat aardig lukt. Hoewel we niet dezelfde weg hebben genomen, komen we toch op de hoofdweg uit. En lopen dan naar Gerald’s huis om te lunchen, ondertussen is het half 2 en ik heb flink honger. We eten ugali met sakumu en ei, ik begin al een beetje te wennen aan de warme lunches. Na de lunch bezoeken we Hand of Hope CBO, een organisatie die Faith ECD steunt, we bespreken een mogelijke toekomstige samenwerking.

De rest van de middag en avond is rustig

Geen opmerkingen:

Een reactie posten