donderdag 18 maart 2010

St. Philomena en Rarienda Kaloo (16-03)

Net als gisteren spreek ik om 9 uur met Gerald af bij Jamilo, we lopen over wat smalle paadjes richting een hoofdweg, waar we 2 bodarijders vinden. Zij brengen ons naar St. Philomena, waar we een gesprek hebben met de lerares. Ook deze school heeft geen watervoorziening en ouders van de leerlingen kunnen niet altijd het lesgeld betalen. Wel zit de school in een wat grotere ruimte, en zijn er maar 17 kinderen. Na dit bezoek gaan we op zoek naar Faith ECD Centre, welke we ook niet kunnen vinden. Uiteindelijk komen we bij Rarienda Kaloo Primary School terecht, waar we een meeting houden met alle leraren. De school is erg welwillend, maar ook hier is te weinig ruimte, voor de 5 klassen die ze hebben zijn 4 lokalen, 1 van de lokalen in verdeeld in 2 stukken door een rieten wandje. Ik maak foto’s van de lokalen, en laat die zien aan de kinderen. Ze moeten allemaal giechelen als ze zichzelf terugzien. Het ECD Centre dat bij de school hoort is er slecht aan toe. Er zijn 2 kleine lokaaltjes en de kinderen zitten op de grond. Er zijn geen lesmaterialen.

ECD is vaak het ondergeschoven kindje, en word ook niet gesteund door de overheid. Primary en Secondary scholen krijgen wel overheidsgeld. De scholen zijn vaak in gebouwtjes die niet geschikt zijn als lokaal, zoals verlaten huizen, een schuur of in een kerk.

’ S Avonds maak ik nasi met pindasaus. Als ik Ann (van de receptie) vertel dat ik “peanutbuttersauce” ga maken kijkt ze me vies aan, maar als ik het haar laat proeven wil ze meteen het recept. Die avond vlecht Ann Anna’s haar in tientallen kleine vlechtjes.

1 opmerking:

  1. Wat een leuke foto's. Wie zijn die twee meiden, die zo stralend voor de lens staan?
    Ik hoop dat je het vol kan houden te blijven schrijven en foto's nemen. Het geeft een leuke indruk. maar voor jou wordt alles steeds gewoner. Het blijft toch bijzonder.
    Keep smiling,
    Margreet.

    BeantwoordenVerwijderen