woensdag 3 maart 2010

Weetjes, feitjes en opvallende dingetjes

Kenianen zeggen geen “ doei” voor ze de telefoon ophangen, als je dit voor het eerst meemaakt lijkt het heel onbeleefd, maar het went langzaam.

Je denkt “ Kenia is lekker warm en droog” maar nee, het is regentijd nu, en het regent vrijwel iedere dag. Het koelt dan wat af en het is minder stoffig op de straten, wat dan wel weer fijn is. Jammer is dat je deze (tropische) regens zelfs niet met paraplu droog door komt.

Kenianen lopen (vrijwel zonder uitzondering) met lange broeken, en het liefst ook een trui. Ze hebben het koud bij temperatuur onder de 20/25 graden.

Bijna iedereen in dit gebied is Luo, en Christelijk, al zijn er ook andere stammen en moslims. Een enkele moslima loopt met geheel bedekt lichaam (alleen de ogen zijn vrij), de meesten hebben een gewone hoofddoek.

Mensen eten niet veel groenten en fruit, maar wel grote hoeveelheden koolhydraten-rijk-voedsel als rijst, ugali, patat, brood, aardappels en bonen. De kinderen op de Jamilo kunnen meer op dan ik, en zij zijn 2 tot 5 jaar!

Uit eten gaan is heel goedkoop, voor 250 bob (€2,50), heb je een goede maaltijd.

Indiërs zijn de rijke mensen, ze mengen zich niet met de Kenianen maar staan er vaak juist boven. Donkere mensen worden dus zelfs in hun eigen land gediscrimineerd.

Ik slik braaf mijn malariatabletten, maar ben ondertussen nog niet 1 keer gestoken door een mug, ondanks dat ik aan een meer zit (waar veel water is en muggen leggen hun eitjes in water).

Kenianen houden van politiek, iedere dag staat de president op de voorpagina van de krant. Als het geen politiek is, is het ander binnenlands nieuws, buitenlands nieuws is een stuk minder populair. Verklaring daarvoor is dat er in het binnenland al zoveel ellende is, dat ze geen tijd en ruimte hebben om ook veel buitenlands nieuws te behandelen.

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk, dat je ons zo goed op de hoogte houdt van Keniase gewoonten. Erg leerzaam. In korte tijd ben je al behoorlijk gewend. Stoer dat je het allemaal durft. Maar als een goede moeder zal ik zeggen: Blijf alert en luister naar je voelsprieten.
    Bedankt, marieke, Mamzzzzzzzzzzz

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaaaa volgens mij kan ik een reactie plaatsen *wooh wooh*

    Echt hip, al die feitjes.. bijna alsof ik er zelf loop ^^ Supervet!
    Maar je andere blogs zijn ook leuk, en je foto's echt supermooi!! Die regen voor die huisjes (vanuit je kamer) zier er mooi uit vind ik :) En de foto daarboven was ook heel stoer, maar nu weet ik alleen dat ik hem stoer vond maar niet meer wat het was. XD Hoe debiel. Maar iig echt weer supervette foto's allemaal!!

    Onwijs veel succes verder!!! Ik spreek je vast wel weer een keer op msn.. en geniet er van!

    Liefs! Jolien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ojah, je wasdag haha. Leuke foto, ziet er zo gezellig uit. :) (hoewel dat vast niet de bedoeling was). Ik vond het er wel leuk uitzien ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hou mijn spreekbeurt over Kenia en deze info helpt mij echt verder!!

    BeantwoordenVerwijderen