vrijdag 19 maart 2010

Nieuwe kitenge! (18-03)

Vandaag weer lekker een dagje vrij. Ik slaap uit en ben te laat voor het ontbijt, dus maak ik zelf maar een omelet. Daarna ga ik naar de rooftopbar om foto’s up te loaden, wat meer dan een uur duurt voor 4 foto’s (anders had ik er veel meer willen laten zien!). Mildred en Conelia staan achter de bar, maar er zijn –zoals wel vaker- geen gasten in de bar. Ik zeg dat ik naar de markt ga, en Conelia biedt aan om mee te gaan. Lijkt me gezellig, en ik vind het ook wel fijn, want dan betaal ik tenminste niet het driedubbele van de normale prijs! (en kan ik een beetje leren wat de normale prijzen eigenlijk zijn).

Op de markt koop ik tomaten, pruimen en passievrucht. Daarna gaan we naar 1 van de vele Kitenge shops, om een doek te kopen waar ik een jurk van wil laten maken. Een kitenge is een katoenen doek bedrukt met een prachtig patroon. Conelia leert mij ook meteen het verschil tussen een kanga en een kitenge. Een kanga is een omslagdoek, een stuk kleiner dan een kitenge. Verder is het patroon omlijst in een rechthoek, hij is afgewerkt aan de randen en kan dus zo gedragen worden, en staat er een tekst op. Een kitenge is een lap stof tot ongeveer 6 meter lang, niet afgewerkt aan de randen. Van een kitenge worden jurken en rokken gemaakt. Anna wil ook een jurk of rok laten maken, en misschien gaan we zaterdag naar de fundi (schoenmaker en/of kleermaker).

’S Avonds eten we in the Family Kitchen Restaurant. We hadden veel borden lang de kant van de weg gezien, dus hadden we hoge verwachtingen van dit restaurant. Aangekomen ziet het er niet echt bijzonder uit, de tafels staan dicht op elkaar en het is warm. We besluiten de gok te wagen en vinden een plaatsje boven. Ik bestel de mutton burger (wat volgens mij een schapenburger is, en ik ben wel benieuwd hoe schaap smaakt). Na ongeveer 20 minuten komt de ober mij vertellen dat de mutton burgers op zijn (dat wist hij 20 minuten geleden toch ook?) en of ik iets anders wil. Ik bestel de steak, en die blijkt erg lekker te zijn (lekker gekruid).

In het hotel bekijken Anna en ik mijn Lonely Planet, en zijn ontzettend teleurgesteld. Ik had sinds ik hier ben nog niet op de pagina van Kisumu gekeken. Een aantal hele bekende en leuke plekken in Kisumu staan niet in het boekje, zoals Imperial Hotel (the place-to-be voor mensen met veel geld), The Grill (de lokale disco) en 7/11 (een gezellig en bekend eetcafé).

Ik ga vroeg slapen, want vrijdag moet ik vroeg op, voor de Open Dag van Jamilo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten